Merete Ricken

Portræt af Merete

Mit navn er Merete Ricken og jeg bor på Grønlandsvej 29. Jeg er født i 1976 og jeg blev ansat i dagplejen i 2019. Jeg er uddannet pædagog og har mange års erfaring fra daginstitutionsområdet. Min familie består af min mand Arne fra 1970, Caroline fra 1998 og Anton fra 2009. Desuden har vi en glad, sort labrador, som dog ikke er sammen med børnene i det daglige.

Jeg har et stort dagplejeværelse med plads til både det vilde og det stille. Der er legetøj og aktiviteter efter børnenes udviklingsniveau og interesser. Køkkenet bruger vi ved spisetider og når vi er kreative. Dagplejen har egen indgang med plads til børnenes overtøj, skiftetøj osv.

I forbindelse med indgangen har jeg en lukket og overskuelig gårdhave, hvor der er et lille legehus, em sandkasse med god plads og mulighed for at køre på scooter. Jeg bruger meget området omkring grønlandskvarteret også, hvor der er rig mulighed for at komme ud i naturen og få udfordret motorikken og stimuleret sanserne.

Når I kommer om morgenen, modtager jeg børnene og jer i entreen, hvor I stille og roligt får tøjet af og I kan give evt. beskeder o.lign., der kan have betydning for jeres barns dag. Så siger I farvel til hinanden, og vi går i køkkenet til morgenmad eller på legeværelset, alt afhængig af om barnet har spist morgenmad hjemmefra eller ej.

Herefter leger vi indtil ca. 8.00-8.30, hvor vi så spiser formiddagsmad. Har børnene brug for en formiddagslur, får de det.

Efter det går vi enten udenfor i gårdhaven, på gåtur, i legestuen en gang om ugen, laver kreative aktiviteter, synger sange, går på besøg hos en anden dagplejer eller bliver hjemme alt afhængig af vejr, humør, interesser osv.

Ca. kl. 11 spiser vi frokost. Om sommeren kan det være udenfor, men ellers foregår det i køkkenet, hvor børnene har faste pladser. Derefter er det tid til en middagslur. Efter middagsluren er der tid til at vågne stille og roligt op og få lidt eftermiddagsmad, og så leger vi og hygger os ude eller inde, indtil børnene skal hjem.

Jeg arbejder ud fra den anerkendende tilgang og ser gerne det positive i andre mennesker. Relationen er vigtig for mig, så derfor gør jeg meget ud af, at I skal føle jer velkomne her hos mig. Omsorg og nærvær er faktorer, der spiller en meget vigtig rolle i mit arbejde med børnene. Det er vigtigt for mig, at børnene trives, er glade og har det godt. Det er et godt udgangspunkt for udvikling og læring.

Det absolut vigtigste for mig er, at alt i min dagpleje er tilrettelagt efter børnenes behov. Det er deres trivsel og udviklingstrin, der ligger til grund for de aktiviteter, vi laver sammen.

Samarbejdet med jer forældre er essentielt for, at jeres børn kommer til at trives i dagplejen. Der skal være plads til åbenhed og ærlighed i samarbejdet om jeres barn, og der skal være plads til spørgsmål og undren. Det arbejder jeg for, bliver en naturlig del af jeres dagplejetid.