Hjernen og Hjertet

Information om IT systemet Hjernen og Hjertet

Som Haderslev kommunes øvrige daginstitutioner og sundhedsplejen anvender vi i dagplejen også Hjernen og Hjertet.

Hjernen og Hjertet er et internt arbejdsredskab, udviklet af Rambøll, der systematisk arbejder med børns læring, sundhed og trivsel.

IT systemet overholder persondatalovgivningen.

Systemet består af en række moduler, hvoraf Haderslev kommune anvender følgende:

TOPI (tidlig opsporing og indsats) til opsporing af børn i mistrivsel.

DOKUMENTATIONSMODUL til udarbejdelse af kvalitetsrapporter, tilsyn og pædagogiske læreplaner.

SPROGVURDERINGSMODUL til gennemførelse af sprog vurdering af børn på 3 år inden skolestart og i børnehaveklassen. Det vil derfor være sjældent, at et dagplejebarn skal sprogvurderes.

OVERGANGSMODUL til arbejdet med børnenes overgang fra dagpleje til daginstitution og fra daginstitution til skole og SFO.

DIALOGMODULET til gennemførelse af forældresamtaler i dagplejen.