Ændring af startdato i forhold til børnehave start

Til forældre med børn i dagpleje

Vi har ændret dit barns behovsdato på ønske om børnehave

Kære forældre

For at sikre børns trivsel og udvikling, ønsker Haderslev Kommune at give børnene længere tid i 0-2 års området, som har en højere normering end børnehaver.

Så pr. 1. januar 2024 ændrer vi på, hvornår børn i Haderslev Kommune, som hovedregel, kan starte i børnehave.

Hvad betyder ændringen for dit barn
Dit barn kan blive i dagpleje til og med den måned, hvor det fylder 3 år.
Vi har ændret dit barns behovsdato til børnehave til måneden efter barnet fylder 3 år.
Du kan se ændringen på Borger.dk under børnepasning.

Ændringen er vedtaget i Børne- og Familieudvalget
Årsagen til ændringen er, at Børne- og Familieudvalget den 8. maj 2023 har besluttet, at fra 1. januar 2024, kan børn som hovedregel starte i børnehave fra d. 1. i måneden efter barnet er fyldt 3 år.
Nuværende praksis er måneden efter de er fyldt 2 år og 10 måneder.

Ny lov om minimumsnormeringer træder i kraft pr. 1. januar 2024
Fra 1. januar 2024, skal Kommunalbestyrelsen sikre, at børn under 3 år indgår i normeringen for 0-2 årige børn, frem til den 1. i måneden efter barnet er fyldt 3 år.
Dagplejen er en del af 0-2 års området og derfor har kommunen valgt, at børnene skal blive i dagplejen til måneden efter barnet er 3 år.
I forhold til daginstitutioner præciserer loven om minimumsnormering, at der minimum skal én pædagogisk medarbejder pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til 0-2 årige børn og én pædagogisk medarbejder pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til 3 årige børn indtil skolestart.

Hvis du har spørgsmål til denne information, er du velkommen til at kontakte Pladsanvisningen, 7434 3434