Forældreinvolvering

Forældreinvolvering/forældresamarbejde i Dagplejen, Haderslev kommune.

Formålet med forældreinvolvering/forældresamarbejde er, at forældrene spiller en aktiv rolle i forhold til deres børns trivsel, læring og generelle udvikling i samarbejde med dagplejen.
I undersøgelsen: ”Forældresamarbejde om børns læring” (2016) fra EVA(Danmarks Evalueringsinstitut) peges der på, at børn lærer hele tiden og at hjemmet er betydningsfuldt, i forhold til, at forældrene støtter op om barnets læring, interesser, spørgsmål, eksperimenter og har viden om, hvad barnet er i gang med at øve og lære sig i.

Når vi i dagplejen taler om forældreinvolvering/forældresamarbejde, er det dagplejens ansvar at:

• Holde opstartsmøder, hvor forældre og dagpleje får kendskab til hinanden og afstemmer forventninger for det kommende samarbejde.
  • Være i tæt dialog med forældrene om dagligdagen, hvor dagplejeren beskriver barnets dag i korte træk.
  • Afholde samtaler ved behov og evt. tage på hjemmebesøg.
  • Via daglig dialog at sikre barnets trivsel og generelle udvikling.
  • Beskrive barnet via TOPI og evt. dialog modul i Hjernen og Hjertet og sikre, at forældrene er orienteret om de væsentligste punkter i beskrivelserne.
  • Udlevere folderen: ”Snart børnehaveklar” inden barnet skal begynde i børnehave og derved skabe fokus på, hvad dagpleje og forældre sammen kan arbejde videre med, inden barnet begynder i nyt pasningstilbud.
  • Inspirere og vejlede forældrene i, hvordan læreprocesser kan støttes i hjemmet og hvad forældre skal være opmærksomme på, for at kunne støtte barnets udvikling.
  • Sikre en sammenhæng mellem overgange til nyt pasningstilbud bl.a. ved udarbejdelse af overgangsskema i Hjernen og Hjertet.
  • Sikre plads til alle børn i børnefællesskabet.
  • Når vi i dagplejen taler om forældreinvolvering/forældresamarbejde forventer vi, at I som forældre tager medansvar for:
  • At I som forældre, på opstartsmødet, bidrager med viden om jeres barn og familiens historie som skønnes vigtig, for at barnet får en god start i dagplejen.
  • At I som forældre, når I afleverer jeres barn, får fortalt hvordan barnet har haft det, siden det var hos dagplejeren sidst f.eks kost, søvn og generel trivsel.
  • At I som forældre henvender jer til dagplejen, hvis I har brug for at tale med os om udfordringer i barnets/familiens liv.
  • At I som forældre sammen med dagplejeren får talt om barnets trivsel og generelle udvikling.
  • At I som forældre sammen med dagplejeren samarbejder om, hvad der skal arbejdes med inden barnet begynder i nyt pasningstilbud.
  • At I som forældre tager medansvar for at støtte barnets læreprocesser i hjemmet.
  • At I som forældre udfylder overgangsskemaet i Hjernen og Hjertet, når jeres barn skal begynde i nyt pasningstilbud.
  • At bidrage til, at alle børn bliver en del af børnefællesskabet.

Forældreinvolvering er altså en udvidelse af det samarbejde som findes i forvejen. Når forældreinvolvering er til stede, er vi sammen om at skabe omsorg for barnet, og sikre barnets opdragelse og dannelse og dermed danne grundlag for det hele barn og barnets parathed til livet.

Vi glæder os til et godt samarbejde med jer.

Venlig hilsen Dagplejen, Haderslev kommune.