Bente P Aagaard

Portræt af Bente

Mit navn er Bente Aagaard og er født i 1971. Jeg er gift med Peter, sammen har vi 3 børn -  Mette, Mikkel og Mads. Vi bor i Mølby på tovskovvej 13. Der er ingen husdyr og vores hjem er 100 % røgfrit.

Jeg har været dagplejer siden januar 2004. Jeg holder meget af at være ude i naturen, så børnene og jeg tager tit på opdagelse i skoven, på markerne og meget mere.

Jeg har en ladcykel som bruges når vi tager på længere ture, barnevogn benytter vi til de kortere.

Udenfor bruger vi vores dejlige have, den er indrettet med en stor sandkasse, legehus, balancebom, gynge med mere. Der er højbede som børnene hjælper med at passe. De sår, plante og høster. Vi benytter også vores overdækkede terrasse og udestue til leg og læring. Jeg opsætter løbende andre legeredskaber, som bruges i forbindelse med forskellige læringstemaer.

Indenfor har hvert barn sin egen garderobeplads i vores entre. Vores legeområde inde er entre/gang, et stort legeværelse og køkken/alrummet. Værelset bliver tilpasset med forskellige læringsmiljøer, så det hele tiden er spændende og underbygger det vi er optaget af, samt svarende til aldersgrupper og læringstemaer.

Børnene møder ind, vi får sagt farvel til forældre. Dagen starter stille og rolig. Nogle børn har brug for at få morgenmad, andre en lille morgen lur.  Vi læser, hygger og leger indtil omkring kl. 9 hvor vi får formiddagsmad, derefter laver vi planlagte eller spontane aktiviteter.

Vi får frokost omkring kl. 11.30, efter frokost er det tid til at køre ned i tempo, enten med en lille historie eller lytte til stille musik. Så er det tid til en middagslur. Når børnene igen står op, får vi eftermiddagsmad. Derefter leger og hygger vi os indtil børnene bliver hentet.

Vi er ude hverdag og tager gerne på enten en gå- eller cykeltur rundt i nærmiljøet eller længere ud i det blå og opleve naturen. En skovtur er altid populær.

1 til 2 gange om ugen mødes vi med de andre dagplejer, hvor vi laver fællesaktiviteter og børnene lærer at være sammen i større fællesskaber med de andre børn og voksne. Det er en god måde for børnene at lære alle dagplejere at kende, hvilket er en stor fordel når de for eksempel skal i gæstepleje.

Vi besøger vores lokale børnehave 1 gang i måneden.

Vi er ca. 1 gang i måneden i heldagslegestue, børnene bliver afleveret og hentet af forældrene der. Heldagslegestue holder vi i vores lokaler i Oksenvad aktivitetscenter

Noget af det vigtigste for mig er at skabe en tryg, rolig og stabil hverdag, hvor børnene kan udvikle sig, hvor der er genkendelighed og plads til det enkelte barn og deres forskelligheder, hvor jeg er nærværende, omsorgsfuld og har tid til at lytte og være i dialog med alle børnene. Det er også meget vigtigt for mig at have et godt samarbejde og god dialog med jer forældre, for at vi sammen kan skabe de bedste forudsætninger for jeres barn. I mit daglige arbejde har jeg fokus på at hjælpe børnene, så de bliver selvstændige, kan indgå i sociale fællesskaber, styrke deres fin og grov motorik, lærer noget om natur og dyr, være kreative. Jeg bruger naturen meget, jeg nyder at være ude og det smitter som regel af på børnene.  Ude er der plads til både fordybelse og bevægelse på samme tid. Det er dejligt med den friske luft og alle sanser kan komme i brug.

Jeg ser frem til at byde jer velkommen og fortælle mere om vores hverdag i dagplejen.