Maria H Jørgensen

Portræt af Maria

Mit navn er Maria Høck Jørgensen, jeg er født i 1991 og bor på Lindøvej nr. 69, Starup. Jeg har været ansat i dagplejen siden februar 2022, tidligere har jeg arbejdet som sygeplejerske. Min familie består af min mand Lars (1986) og vores datter Nanna, der er født i 2019. Lars arbejder som ambulanceredder med døgnvagter, hvorfor han ofte vil være hjemme i dagtimerne og bliver derfor et kendt ansigt for dagplejebørnene.

Indenfor vil børnene og jeg opholde os i vores lyse køkken alrum, hvor der er plads til forhindringsbaner og dans/bevægelse. Det er også her vi sidder ved bordet og spiser vores mad eller laver kreative indslag. Vi bruger meget tid på at se og fodre fuglene i haven. I forlængelse af køkkenet kommer vi til legeværelset, der er indrettet, så der er plads til en masse hyggelige lege. I hjørnet har vi en hyggekrog der kan bruges til at tumle, læse en bog eller hvis der er brug for at ligge og slappe af.

Vi nyder at komme udenfor i naturen i alt slags vejr. Vores have er indhegnet, åben og indbydende til leg med en stor terrasse, hvor der er plads til at lege med køretøjer, tegne på fliserne, gynge, lege i sandkasse eller legehuset. På den store græsplæne kan vi løbe efter bolde og nyde en dejlig frokost udenfor i det fri. Vi har to overdækkende områder, så der kan leges i ly for solen på en varm sommerdag og hvor børnene kan sove til middag i barnevognen.

Hverdagen vil starte med, at vi siger pænt farvel til mor og far i entreen. Det er vigtigt med en god afsked, så vi alle kan starte dagen stille og roligt. Om morgenen skal vi alle have lov til at lande og aktiviteter kan være musik, leg og bøger. Til de børn der har behov eller kommer tidligt, vil der tilbydes morgenmad. Omkring kl. 9 spiser vi lidt frugt og brød inden dagens aktiviteter starter mellem kl. 9-11. Aktiviteterne vil tilpasses ud fra børnenes formåen og kunnen. Jeg vil indbyde til at være kreativ, male, bygge, sanse igennem leg, dans og bevægelse. Komme ud i skoven eller en tur på legepladsen. Være sociale med andre dagplejere og deres børn i legegrupper. Mellem kl. 11-12 vil børnene få serveret varieret og nærende kost. Jjeg lægger vægt på at de bliver præsenteret for forskellige smagsoplevelser, varm mad af og til og sunde vaner. Efter frokost pusles og hygges der, inden det er tid til en skøn middagslur. Når børnene vågner fra lur, vil der serveres eftermiddagsmad og der leges inden der igen er glædeligt gensyn med mor og far.

Jeg vægter højt værdier som omsorg, nærvær, anerkendelse, tryghed og genkendelighed i hverdagen. Det er vigtigt for mig at vi er en del af et fællesskab, hjælper hinanden og lære at være en god ven. Mit ønske er et tæt og åbent forældresamarbejde, hvor kontakten er præget af tillid, og at vi drager nytte af hinandens kendskab og erfaring. Ligeledes at forældre og jeg begge har ansvar for at fortælle om forandringer eller ændringer i adfærd, der kan have betydning for barnets trivsel.