Anette N. Gamborg

Portræt af Anette

Mit navn er Anette Nasser Gamborg, og jeg bor på Kongevej 74 i Haderslev. Jeg er født i 1965 og blev ansat i dagplejen i 1992. Jeg er gift med Brian og vores sammenbragte familie består af 4 voksne børn og 2 børnebørn.

Jeg bor i hus med have og mit hjem er røg- og dyrefrit. I mit bryggers er der indrettet en lille garderobe med plads til overtøj, ekstratøj og puslefaciliteter. I mit store lyse køkken er der god plads. Her spiser vi alle vore måltider, vi synger, vi spiller, vi er kreative og vi læser dialogisk læsning her. I fordelingsgangen hænger der billeder, tegninger, rim og remser i børnehøjde, og endeligt har vi to værelser vi kan boltre os på, det ene er indrettet med legekøkken, is/kagebod, et hjørne hvor vi kan sidde og læse bøger, og et hjørne med klodser, biler og andet legetøj. Det andet værelse er indrettet som et motorikrum, her har vi mulighed for at hoppe, kravle, krybe osv. I min have har vi en sandkasse, et legehus, rutsjebaner, gynger og hængekøje, der er fliser vi kan køre på, græs vi kan løbe på, og højbede hvor vi sår, planter og høster grønt, bær osv.

Jeg har skabt et sanseligt børnemiljø med plads til kreativ udfoldelse, nysgerrighed og lyst til at lære. Hverdagens aktiviteter er planlagt ud fra de seks læreplanstemaer, og jeg evaluerer min praksis med udgangspunkt deri. Som naturdagplejer kan jeg tilbyde en dagpleje med særligt fokus på natur. Vi tager på tur i skoven, og tumler på bakkerne i kløften. Vi gør os bl.a. erfaringer med de forskellige årstider og vi eksperimenterer med at plante og så.

Den sproglige udvikling, får også stort fokus. Vi bruger babytegn, synger og arbejder med dialogisk læsning. Et tematisk sprogforløb hvor sange, historie og aktiviteter hænger sammen, giver rigtig meget mening for børnene. Som gymnastikinstruktør på et forældre/barn hold og spring ud i naturen dagplejer, er jeg også meget bevidst om den motoriske udvikling, og vi træner grundbevægelserne hver uge, der er altid motoriske legeredskaber fremme, og nogle gange laver vi en motorikbane gennem hele huset eller ude i haven, og så bruger vi naturen, som i sig selv er verdens bedste motorikbane.

Med Mindfulness træner vi koncentration og kropsbevidsthed, det giver børnene en indre ro og et større selvværd. Jeg guider børnene til at mærke sig selv med små børnemeditationer, og vi laver børneyoga, med små historier eller lege og så hygger vi os med fod-spa og massage.

Jeg tilbyder en sund og varieret kost med forskellige valgmuligheder, jeg tror på at et varieret udbud og respekt for til- og fravalg giver det største mad-mod.

Det er vigtigt for mig at børnene strutter af sundt selvværd, er selvhjulpne og robuste når de engang skal videre fra dagpleje til børnehave, derfor er mine primære værdier nærvær, anerkendelse og rummelighed. Det er vigtigt for mig, at jeres barn føler sig set, mødt og forstået. Jeg justerer mig efter barnet, guider og støtter. Jeg hjælper barnet til at sige til og fra, og at respektere når andre gør det. Jeg støtter barnet i det sociale samspil som udspringer af ligeværdige relationer. Fællesskabet er vigtigt og alle skal føle sig lige værdifuld.

I som forældre er eksperter i jeres eget barn, derfor er et nært og tæt samarbejde meget værdifuldt. Det skal være trygt at komme her og der kan altid findes tid til at dele såvel glæder som bekymringer.