Charlotte Laursen

Portræt af Charlotte

Jeg hedder Charlotte Laursen og har været dagplejer siden januar 2008. Inden jeg blev dagplejer, arbejdede jeg som sygeplejerske. Jeg er en årgang 1978. Jeg er gift med Peter og vi har to børn, Noah årgang 2003 og Naya årgang 2006. Min familie og jeg bor på Langelandsvej 52 i Starup. Desuden har vi Chili, vores bomuldshund, som er allergivenlig. Chili opholder sig det meste af tiden i vores stue og er derfor ikke sammen med børnene, dog hilser vi på hende en gang i mellem. Hun er vant til – og meget glad for børn.

Jeg har en dejlig stor lukket have, som vi nyder at boltre os i. Her har jeg et overdækket legeområde med sansegynge, legehus, rutsjebaner, legekøkken og diverse køretøjer samt andre legesager. Vi har et bålsted, hvorpå vi nogle gange tilbereder mad, samt et drivhus, hvor vi i sommerhalvåret selv plukker vores tomater, agurker samt peberfrugter til frokosten. I vores have har vi også vores havehøns, som børnene synes er sjove. Vi fodrer dem og henter deres æg.

Når vi opholder os indenfor, foregår det i vores legeværelse samt køkken-alrum. Her er lyst og god plads.

Desuden bruger vi området i Starup med de mange stier, legepladser, naturområder som skov, heden og fjorden. Nogle dage bruger vi ladcyklen og tager på længere ture. Jeg prioriterer højt at vi tilbringer tid udendørs og i naturen, her er så skønt og naturen har så meget godt at byde på.

Mit hjem er 100% røgfrit.

Vores dag starter her med at børnene møder ind og her vægter jeg en god aflevering højt, og at vi får sagt pænt farvel til mor og far. Om morgenen hygger vi med bl.a. leg, musik og bøger. I dagplejen er der mulighed for servering af morgenmad indtil kl 7.30 og nogle børn vil have behov for en morgenlur. Når vi alle er samlet omkring kl. 8.45 får vi formiddagsmad og herefter starter vores aktiviteter. Aktiviteterne kan være kreative ting, udeleg i haven eller på en legeplads, at vi mødes til gåtur og leg med en kollega og hendes børnegruppe, cykeltur, tur til skoven og mange andre spændende og sjove aktiviteter.

Når vi har hygget os og haft en masse dejlige oplevelser spiser vi frokost i tidsrummet mellem kl 11-12. Herefter er det pusle- og hyggetid, mens vi gør klar til en skøn middagslur.

Efter middagssøvnen spiser vi eftermiddagsmad, leger inde eller i haven. Er vejret til det nyder vi gerne vores mad udenfor, dette gælder også til frokost. Jeg serverer altid varieret og sund kost.

For mig er det meget vigtigt at tage udgangspunkt i min børnegruppes behov og tilrettelægger vores aktiviteter efter deres formåen og kunnen.  Vurderer hvordan stemningen og humøret er i forhold til valg af aktivitet, så alle får en god dag.

Jeg finder det, at arbejde med børn fantastisk, givende og livsbekræftende. For mig er det vigtigt at have fokus på det enkelte barn og give barnet de bedste forudsætninger for at blive klar til tiden i børnehave. Jeg har en positiv, rolig og anerkendende tilgang til børnene og lægger stor vægt på nærvær og omsorg. Børn skal anerkendes, have tryghed og ros for at kunne udvikle sig og blive selvstændige og tro på egen kunnen. For mig er det også vigtigt at børn lærer sociale færdigheder. Vi skal være søde mod hinanden og have det sjovt og rart sammen. Ydermere er det af stor betydning for mig, at have et godt, respektfuldt og ærligt samarbejde med Jer forældre.

I er meget velkomne til at besøge os. Skulle I have spørgsmål er I velkomne til at kontakte mig på min mobil 23962500.

Kærlig hilsen Charlotte